19 Nov 2008

Fikir-Fikir : Menerima Teguran dan Nasihat

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Ramai dikalangan kita yang suka memberi nasihat, teguran dan peringatan untuk kebaikan bersama. Tetapi apakah orang yang dinasihat, ditegur tersebut mahu menerimanya sebagi teguran atau nasihat? Atau apakah dia hanya mendengarnya sebagai sesuatu berupa angin lalu? Atau apakah teguran dan nasihat tadi telah dianggap satu senjata kebencian terhadapnya oleh si pemberi nasihat atau teguran tadi? Atau memang ada yang terus berubah sikap kepada lebih baik atau mengajuk berubah menjadi lebih buruk? Ada juga yang memang berazam untuk menjadi lebih baik setelah dinasihat dan ditegur tetapi akhirnya tertangguh akibat dari ketiadaan iltizam dan faktor persekitaran yang berbagai. Apakah anda bersetuju ini semuanya ialah pilihan kepada si kena tegur atau nasihat. Sama-sama kita fikirkan dan ambil jalan yang terbaik. Tapi percayalah, menerima teguran dan nasihat ini juga adalah payah bagi mereka seperti mana ada disebut dalam kitab kompilasi nasihat Imam Al-Ghazali, Ayyuhal Walad.

Semua itu tadi meruapakan tanggapan-tanggapan kita terhadap orang yang kita tegur dan nasihati. Walaupun begitu, sebagai pemberi nasihat kita tidak boleh bersikap melepaskan batok ditangga. Maksudnya, kita jangan jadikan nasihat kita tadi "terpulanglah pada engkau untuk menerimanya atau tidak". Kita diwajibakan untuk menjaga ahli keluarga kita, kaum kerabat kita untuk menjaga mereka terhindar dari api neraka, mengapa kita perlu bersikap sambil lewa dalam memberikan teguran dan nasihat? Malah orang yang memberikan nasihat tadi pernah berkata "aku dah bagitau sekali, dahlah". Jika sikap itu yang kita jadikan sebagai sandaran, nasihat bukan lagi boleh kita kategorikan sebagai amar maaruf. Si pemberi nasihat juga perlu menganjurkan nasihat tadi dalam bentuk pelajaran, didikan, pengolahan sikap dalam diri kita sendiri, barulah amar maaruf tadi kelihatan sempurna. Sebab itulah dalam program motivasi, jati diri di sekolah2 perlu kepada kaedah 'follow-up' dan latihan yang berterusan.



Nasihat dan teguran bukannnya sesuatu perkara yang boleh kita lihat hasil totalnya esok mahupun lusa. nasihat dan teguran ialah perkara yang ingin kita lihat hasilnya berpanjangan sampai bila-bila. Oleh itu, nasihat dan teguran itu juga perlu kita olah dalam bentuk amar maaruf berupa didikan dan latihan yang berterusan. Sebab itulah kesabaran itu penting.

Rakan-rakan sekalian, kita juga masih perlu belajar tentang memberi nasihat dan berusaha mengolah langkah supaya nasihat kita boleh diterima oleh orang lain. Bermula dengan memperbaiki diri.. Wallahualam..

2 ulasan:

permata_salju berkata...

best penulisan anda.. terus..teruskan menulis.. walaupun kene type ketboard.. heheh

Zaimah Hadanan berkata...

salam...kamek bersetuju dengan apa yang kitak tulis.Kadang2 kita sendiri pun confuse daripada orang yang menegur.Dengan itu,sama2lah kita belajar,diajar dan mengajar..waallahualam....